Krótki poradnik: Kiedy wymienić opony do wózków widłowych?

Bezpieczna jazda wózkiem widłowym wymaga nie tylko jego pełnej sprawności, ale także prawidłowo dobranych, dobrej jakości opon. To one odpowiadają za utrzymanie całego pojazdu wraz z ładunkiem. Ważne, aby były dostosowane do podłoża po jakim mają się poruszać. Kiedy należy je wymienić? Jakie wybrać? Tego dowiesz się z naszego poradnika!
Dobry stan opon do wózka widłowego jest bardzo ważny, gdyż odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo zarówno transportowanego ładunku, jak i samego operatora. Dlatego tak ważne jest kontrolowanie poziomu zużycia opon, a w razie potrzeby - ich wymiana.

Jakie opony montuje się w wózkach widłowych?

Istnieją dwa typy opon, które montuje się w wózkach widłowych: są to opony pneumatyczne (dętkowe) i superelastyczne (pełne). Różnią się one między sobą wieloma aspektami: przede wszystkim budową, sposobem montażu oraz wytrzymałością. Przed przystąpieniem do pracy warto wiedzieć, jak dane opony sprawdzają się na konkretnym podłożu.
a) opony pneumatyczne - ich wnętrze wypełnione jest sprężonym powietrzem, charakteryzują się bardzo dobrą amortyzacją. Zakłada się je w pojazdach, które na co dzień poruszają się po nierównym terenie: np. w wózkach terenowych lub transportują wrażliwe, delikatne ładunki, które łatwo mogłyby ulec stłuczeniu/zbiciu.
Można wyróżnić opony do wózków widłowych pneumatyczne: diagonalne i radialne.
Te pierwsze sprawdzają się raczej w przypadku sporadycznie i mało eksploatowanych pojazdów, z uwagi na mniejszą odpornosć na uszkodzenia. Natomiast opony radialne konstrukcją przypominają opony samochodowe - są trwałe, wyróżnia je komfort jazdy oraz niski opór toczenia.
b) opony superelastyczne - inaczej nazywane pełnymi, ze względu na swoją budowę - wykonane są w całości z mieszanek gumowych (brak w nich wolnej przestrzeni). Są bardziej wytrzymałe i solidniejsze niż opony pneumatyczne - przede wszystkim dlatego, iż nie ma możliwości ich przebicia.
Wśród opon superelastycznych wyróżnia się opony dwu- i trójwarstwowe. Opony superelastyczne dwuwarstwowe wyróżniają niskie, atrakcyjne ceny, jednak jeśli chodzi o trwałość i wytrzymałość - zdecydowanie prym w tych dwóch kwestiach wiodą opony trójwarstwowe. Sprawdzają się one podczas wielozmianowych prac, a dzięki możliwości zamontowania kolców do opon - także podczas przejazdów wózkami spalinowymi na śniegu i lodzie.
Dzięki temu, iż wytrzymują duży napór, wybiera się je często do wózków widłowych wysokiego składowania.

Budowa i montaż opon do wózków widłowych

Budowa opon do wózków widłowych różni się znacznie w zależności od typu opony. Jak już zaznaczyliśmy - opony pneumatyczne są oponami dętkowymi, natomiast superelastyczne - pełnymi. Dla porównania:

  • opona diagonalna składa się z bieżnika, kordu tekstylnego oraz stopki;
  • opona radialna to bieżnik, stalowe opasanie, kord stalowy i stopka;

Przekrój opony radialnej


Tego typu opony do wózków widłowych można zamontować lub wymienić samodzielnie.
Natomiast w przypadku opon superelastycznych, ich budowa opiera się na: bieżniku pod którym znajduje się warstwa amortyzująca, a pod nią warstwa bazowa. Do wymiany opon superelastycznych konieczne jest wykorzystanie specjalistycznych pras hydraulicznych, dlatego powinni zajmować się tym tylko i wyłącznie przeszkoleni serwisanci.

Kiedy trzeba wymienić opony w widlaku?


Istnieje kilka sytuacji, w których koniecznie należy zdecydować się na wymianę opon do wózków widłowych. Podstawowym wyznacznikiem jest zużycie i starcie. Dla ułatwienia - producenci na oponach umieszczają specjalne wskaźniki zużycia bieżnika, dzięki którym w łatwy sposób można odczytać stan techniczny używanej opony.
Jakie są podstawowe i najczęściej spotykane sytuacje, w których trzeba wymienić opony do wózków widłowych?

  • nadmierne zużycie opony - gdy głębokość rzeźby bieżnika przekracza 16mm;
  • całkowite zniszczenie opony  - rozwarstwienie w przypadku opon superelastycznej lub pęknięcie w oponie pneumatycznej;
  • uszkodzenia opony - wybrzuszenia lub widoczne płótna w oponie dętkowej; przecięcie lub wystawanie drutów w oponie superelastycznej;
  • zmiana charakteru pracy pojazdu - jeśli zmieniają się wymagania co do wózka widłowego, warto pomyśleć o przystosowaniu go do nowej sytuacji. W tym celu można np. wymienić opony do wózków widłowych.

Ponadto opony w wózkach warto wymienić w każdym przypadku, gdy ich stan techniczny budzi niepokój lub zastrzeżenia - szczególnie jeśli operator wózka widłowego ma jakiekolwiek wątpliwości co do ich przyczepności. Chcesz poznać więcej zasad odnoszących się do prawidłowego operowania wózkiem widłowym? Zapraszamy do lektury artykułu: To musisz wiedzieć - podstawowe zasady bezpiecznej jazdy wózkiem widłowym.

Jak dopasować opony do charakteru pracy wózka?



Opony do wózków widłowych, czy to wymieniane, czy montowane w nowozakupionym pojeździe powinny być dostosowane do wymagań, jakie będą stawiane przed wózkiem widłowym. Podczas zakupu bardzo ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi na:
- docelowe miejsce wykonywania pracy - konkretnie na to czy widlak będzie więcej przemieszczał się na zewnątrz czy wewnątrz budynków oraz na jakim rodzaju podłoża będzie się to odbywało - płaskim (w tym przypadku sprawdzają się opony superelastyczne), czy wyboistym (gdzie lepiej zastosować opony pneumatyczne);
- intensywność wykonywanych zadań - opony dętkowe są nieco mniej wytrzymałe od opon pełnych;
- rodzaj transportowanych towarów - w przypadku delikatnych ładunków, wykonanych np. ze szkłą, które wymagają ostrożności podczas przewożenia - warto zdecydować się na opony, które są lepiej amortyzowane - czyli radialne lub superelastyczne.
Wymieniając opony w wózkach widłowych można także po prostu zdecydować się na zakup takiego samego modelu, jaki wcześniej był zamontowany w pojeździe. Jak go znaleźć? Wystarczy prawidłowo odczytać informację zawarte bezpośrednio na powierzchni opony.

Jakie oznaczenia zawierają opony do wózków widłowych?


Aby prawidłowo dobrać opony do wózków widłowych warto poznać ich oznaczenia. Niestety, producenci tych elementów stosują różne rodzaje oznaczeń, z uwagi na to, iż brak jednolitego międzynarodowego systemu oznakowania opon do wózków widłowych.
Opony pneumatyczne najczęściej oznaczane są przez podanie:

  • szerokości opony wraz z średnicą obręczy w calach;
  • liczby przekładek (PR);
  • litery “R” - która wskazuje na to, iż jest to opona radialna.

Opony superelastyczne oznacza się poprzez wskazanie:

  • szerokości opony w calach;
  • średnicy obręczy w calach;
  • przeznaczenia do szybkiego montażu (SIT/ Quick);
  • ewentualnej zwiększonej amortyzacji opony (SRS).

Poza tym na oponie można znaleźć się także informacja o tym, czy opona dopuszczona jest do eksploatacji w miejscu, w którym panuje zagrożenie wybuchem (Elcon) a także, czy należy ona do typu niepozostawiających śladów na powierzchni posadzek (Non Marking).

Alternatywa do opon


Alternatywnym rozwiązaniem do opon do wózków widłowych, również często wykorzystywanym, jest zastosowanie opasek do wózków widłowych. Tego typu opaski wykonywane są z pełnej mieszanki gumowej przymocowanej do stalowego pierścienia.
Jest to wygodne rozwiązanie, które zapewnia dobrą stabilność podczas jazdy, trwałość i odporność na przebicia a także większą nośność przy mniejszych rozmiarach.

Podsumowanie

Podsumowanie


W artykule zaprezentowaliśmy najczęstsze przyczyny konieczności wymiany opon do wózków widłowych, a także dostępne obecne na rynku rodzaje opon, sposób odczytywania ich oznaczeń oraz kilka rad dotyczących środowisk i sytuacji, w jakich powinno się wykorzystywać konkretne typy opon. Mamy nadzieję, że powyższy tekst pozwoli Ci na szybkie i bezbłędne określenie stanu zużycia opon w wózkach widłowych oraz podjęcie decyzji o ich ewentualnej wymianie.